Beste tuinvrienden en –vriendinnen,

Lia is begonnen met het opstellen van de papieren nieuwsbrief die we twee per jaar alleen verzenden aan ledenGroei & Bloei. Dat is een heel gepuzzel. Voor deze nieuwsbrief zijn we op zoek naar een leuke en originele naam. Heeft u een idee? Mocht u de papieren nieuwsbrief voortaan digitaal willen ontvangen, laat het weten. Wij zijn onze sponsoren heel dankbaar, want de drukkosten en porti kunnen wij o.a. hiervan betalen.

Het programma voor het 1e halfjaar 2020 is helemaal rond. Wij als bestuur hebben ons best gedaan om een divers programma te maken. Wij hopen veel leden te mogen ontmoeten, maar er zijn ook steeds bezoekers op onze avonden van andere groen-organisaties en de diverse volkstuinen.

Mocht u ons willen helpen met iets, laat het ons weten. Volgend jaar bijvoorbeeld bij Intratuin en de Botanische Tuin, laat het ons weten. Hiervoor hoeft u geen lid te zijn van Groei & Bloei.

Namens het bestuur een hartelijk groet, Reiny Reijmerink (vice-voorzitter).

Bloemschikken

Bloemschikken De meern november

Dinsdag 5 november

Deze maand moeten de bloemen IN een bolvorm, ALS een bolvorm of OP een bolvorm verwerkt zijn.

De bol kan helemaal vol gestoken zijn met bloemen. Houd er rekening mee dat er veel bloemen in gaan. Het is wel de bedoeling dat de vorm strak rond/bol is. De buitenkant van een bol kan bekleed worden met allerlei plantaardig en niet plantaardig materiaal denk aan; vers,- gedroogd of geprepareerd blad, kranten, papier, stof, lint, fietsenband, vilt, mos, schors.... zelf een bol maken kan ook door bijvoorbeeld een ballon met papier-maché of buigbaar blad te beplakken.

Aanmelden en alle informatie via utrecht.groei.nl

Workshop Bloembollenmand maken bij Abbing

Zaterdag 16 november 10.00 uur Zeist

Bij Kwekerij Abbing in Zeist kunt u deelnemen aan de workshop "Bloembollenmand" o.l.v. Wilna Kuipers, tuinontwerper en medewerker bij Abbing's Buitenhof.

In een  gezellige, informele sfeer leert u hoe u een mand met bollen kunt opmaken met behulp van de zgn lasagnebeplanting: laag na laag kiest u een aantal bloembollen die in het voorjaar opeenvolgend een lange tijd na elkaar zullen bloeien.
Als u wilt, mag u uw eigen pot of mand meebrengen, maar natuurlijk biedt Abbing ook een ruime keuzemogelijkheid aan potten of manden. De prijzen hiervan variëren, maar er is voor elke beurs iets passends te vinden.

De kosten van de workshop, potgrond en plantenvoeding zijn € 10,00 p.p. incl. kopje koffie/thee.
De kosten van de bloembollen en een evt. aangeschafte pot of mand worden hierbij opgeteld.

Datum: 16 november 2019
Tijd: 10.00 - 12.00 uur
Locatie: Kwekerij Abbing, Odijkerweg 132 - 134, Zeist.
Maximaal aantal deelnemers: 12
Aanmelden: utrecht.groei.nl

Lezingen

Oostbroeklezing: Leo den Dulk, over de tuinen van Mien Ruys

Dinsdagavond 26 november 2019

De samenwerkende Utrechtse natuur- en milieuorganisaties organiseren voor hun vrijwilligers interessante en boeiende lezingen. Het aantal plekken is beperkt (60). Er is veel interesse, dus wil je erbij zijn, meld je dan snel aan.

Mien Ruys is niet alleen de belangrijkste Nederlandse tuinarchitecte van de twintigste eeuw, ze had duidelijke ideeën over de functie en het nut van tuinen en openbaar groen.Haar werk wordt ook in het buitenland gezien als een van de voornaamste uitingen van tuin- en landschapsarchitectuur: wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekende en Piet Mondriaan voor de Stijl-beweging was Mien Ruys voor de vormgeving en beplanting van de groene buitenruimte.

Alle lezingen zijn op dinsdagavond, starten om 19.30 uur en worden gegeven op Landgoed Oostbroek, Bunnikseweg 39 in 3732 HV De Bilt. (zie eventueel de routebeschrijving op https://www.utrechtslandschap.nl/routebeschrijving-oostbroek

U kunt gratis deelnemen, maar aanmelden is noodzakelijk. Aanmelden kan via het aanmeldformulier op utrecht.groei.nl.

Let op: het aantal plekken is beperkt (60). Er is veel interesse, dus wil je erbij zijn, meld je dan snel aan. Deze lezing is bijna volgeboekt, er is al een wachtlijst, maar Groei & Bloei leden hebben voorrang. Dus aanmelden met uw ledenpasnummer.