Uitbundig alles willen proberen!

Tuinen van Helene de Vries, Scheidingsweg 1, Schalkwijk.

Open op zondag 19 juni 2022, 11-17 uur.

Komend vanuit Schalkwijk over de Pothuizerweg is dit het enige huis aan de linkerkant van de Scheidingsweg, ong. 50 meter voor de Lekdijk. Parkeren in de berm, maar wel zo dat er nog auto's langs kunnen. Fietsen onder de hooiberg op het erf.

______________________________________________________________

Vanaf de weg is er door de hoge haagbeukhaag niets te zien van de tuinen, maar eenmaal op het erf des te meer. Voor de groene garagedeuren een uitstalling vooral subtropische planten. Voor het huis: een aantal buxusvakken met beplanting op kleur. Langs het erf: een grote border met vaste planten en struiken. Floxen in allerlei kleuren, hosta's en varens maken het tot een bont geheel. Om hier en daar wat hoogte in de tuin te krijgen staan er rekken met klimrozen. Over de pergola op het terras is de witte regen bezig zich uit te breiden, maar in juni al uitgebloeid.  Astrantia’s zaaien zich overal uit. Veel hosta's in potten verspreid over erf en terras. Er is een bessengaard en een variant op de wilde bloemenwei. Daar staan tussen het gras alleen vaste planten die zonder hulp overeind blijven.
De moestuin is een paar jaar geleden onder handen genomen. Aan de zijkanten vakken met éénjarigen, het middelstuk is voor de moestuin. Helaas na de Open Tuinen Dag wordt het een kleurig geheel. In de kleine kas en de grote tunnelkas staan druiven, aardbeien, een vijg en veel soorten tomaten, die vanaf eind juli  rijp worden. Aan de grote kas zit een fruitkooi, waarin bessen en kersen (van laagstamleibomen), zonder gedoe-met-netten geoogst kunnen worden. In de kippenwei scharrelen ongeveer 50 kippen van tien verschillende rassen, allemaal oud-Hollandse soorten.

Met het nieuwste stuk van 1000 vierkante meter is in 2016 begonnen. Ooit wordt het een tuin met slingerpaden tussen de verschillende beplante eilanden  met bomen zoals een ginkgo, een lindenboom, twee catalpa’s, een plataan en een liquidambar met een onderbegroeiing van struiken en vaste planten. Geheel onbedoeld bleken er veel vaste planten in de in 2016 aangebrachte tuingrond te zitten; sommigen daarvan mogen blijven. Nu is dit het spannendste stuk van de tuin, omdat er nog van alles verandert. Aan de rand driehoekige vakken met kleurige vaste planten. Er zit nog steeds veel werk in dit stuk tuin. Maar de aanhouder wint.

Dit is geen tuin voor mensen die  vallen over zevenblad, kweekgras en ander gespuis, wel voor mensen die houden van uitbundige vrolijkheid !