Beste tuinliefhebbers,

Met de huidige coronamaatregelen kunnen wij nog steeds weinig tot geen activiteiten aanbieden. Maar wie een tuin heeft kan vast beginnen, of is al begonnen, met het nodige snoeiwerk, blad opruimen en alles weer netjes maken. Dan kun je met voldoening weer naar je tuin kijken, want het knapt echt op. Zelf heb ik twee kuub compost besteld in een big-bag. Mooi spul voor zowel de borders als voor de groentetuin. Tevens een woelriek aangeschaft, spitten is uit de mode is mij verteld. Dus ik ga dit ook eens proberen.

We proberen iets op te zoeken wat via Zoom kan plaatsvinden, maar niet iedere lezing is hier geschikt voor. Het leukste is toch de interactie met elkaar en uitwisselen van ideeën en vragen.

In deze nieuwsbrief volgen een paar vragen van lezers. Er zijn ongeveer 800 nieuwsbrieflezers. Heeft u ook een vraag, schroom niet, zo kunnen we elkaar helpen en onze kennis en krachten delen.

Wilt u dit jaar meedoen om uw tuin open te stellen, laat het ons weten.

Tevens heeft Groei Bloei een mooie actie voor nieuwe leden, namelijk een Felco snoeischaar. Een Felco snoeischaar is niet zo maar een snoeischaar Als u zich aanmeld bij de afdeling Utrecht, krijgt u tevens extra korting. In deze nieuwsbrief vindt u een link.

Verder moeten we met elkaar nog even volhouden...

Een hartelijke groet  van Reiny, Helma, Barbara en Ans. Janne verstuurd iedere 1e zaterdag van de maand de nieuwsbrief. Gelukkig ook nog een man in ons vrouwenteam!

Voorjaarsactie voor nieuwe leden Groei en Bloei 2021

Ook al zijn er nog weinig activiteiten mogelijk, toch wordt ook dit jaar een speciale voorjaarsactie beschikbaar gesteld.  Nieuwe leden die zich via Groei en Bloei Utrecht aanmelden hebben namelijk een voordeel boven nieuwe leden die via de landelijke website binnenkomen: via de afdeling krijgen zij een cadeau EN korting, en via www.groei.nl moeten zij kiezen tussen het cadeau OF de korting.

Vul dit formulier in en stuur dit naar info(at)utrecht.groei.nl.

Vrijwilligers gevraagd voor de Botanische kwekerij van bamboe, siergrassen en exoten (Beesd)

Vanaf maart zoek ik iemand die in het voorjaar kan helpen met het vermeerderen en oppotten van de moerplanten uit de tuin. Ook is er een plaats vrij gekomen voor een vrijwilliger die regelmatig wil helpen met het onderhoud van de tuin met onze botanische collectie.

Op onze kleinschalige kwekerij vermeerderen we een groot aantal soorten minder bekende siergrassen, bamboes, bladplanten, gember-achtigen en varens in kleine aantallen. De planten worden ambachtelijk vermeerderd door plant(delen) op te rooien, zaaien of stekken en handmatig op te potten in diverse grondmengsels aan tafel in de kweekschuur. De planten worden daarna op ecologische wijze verder opgekweekt.

De werkzaamheden zijn buiten en deels in een goed geventileerde kapschuur. Afstand houden geen probleem.

De kwekerij is zowel makkelijk bereikbaar met de auto (A2, afslag 14) als met de trein (10 minuten te voet vanaf station Beesd)

Voor verdere info kunt u opnemen:
Johan van der Perk
Botanische kwekerij met bamboe, siergrassen en exoten
info(at)perkBamboe.nl
www.PerkBamboe.n

Tips gevraagd: smullende hazen in mijn moestuin

Sinds vorig jaar heb ik behoorlijk last van hazen in mijn tuin. Er liep zelfs een jong haasje in mijn kas. Ik vind hazen geweldig en kijk er met veel plezier naar, maar in mijn moestuin zie ik ze zich liever niet aan mijn groenten tegoed doen. Vorig jaar bleken de verschillende stokbonen in mijn tuin binnen een paar dagen kaal gevreten te zijn, net als mijn sla en courgettes. Ik zag een haas druk bezig zich vol te eten. Ik heb toen laag gaas om de opnieuw gezaaide bonen heen gespannen en dat hielp, maar de oogst stelde door dat late tijdstip niet veel meer voor. Onlangs zag ik dat alle nieuw aangeplante tulpenbollen waren opgegraven en opgegeten. Vandaag zag ik tot mijn verbazing en ook vreugde twee hazen heftig boksen op mijn grasveld. Het is bijna lente! En steeds als ik mijn tuin in loop rennen er 2 hazen rond. Het lijkt erop dat er een hazenleger is gestart op mijn composthoop. Lekker warm door het broeien en in het zonnetje! Mijn vraag aan anderen die ook met hazen in hun moestuin te maken hebben: wat kan ik er eraan doen om mijn moestuin voor mijzelf te kunnen houden (volle grond en kas)? Ik kan uiteraard  niet mijn hele tuin omheinen. Ik ben blij met pragmatische oplossingen. Wie heeft er een goede tip? Stuur een e-mail naar m.degier(at)online.nl.

Marianne de Gier

Gevraagd

Wie kan mij helpen aan zaad van Papaver Rhoeas Mother of Pearl? Stuur een mail naar barbarademunck(at)hotmail.com.