Groei & Bloei en Appeltern Plantenfestijn

24 en 25 juni 2023

In de Bestuurskeuken van Dirk Chevalier werd al een tipje van de sluier opgelicht: Groei & Bloei gaat participeren in het nieuwe Plantenfestijn van Appeltern. Tijdens het Plantenfestijn zijn er verschillende manieren waarop de Groei & Bloei afdelingen zich kunnen presenteren. Het Landelijk bestuur en de werkgroep Team Bloem zetten zich in om er, met jullie hulp, iets moois van te maken. Hier onder de eerste informatie over twee activiteiten waar de afdelingen zich voor kunnen opgeven.

Informatie voor de afdelingen

Op 24 en 25 juni houdt de Tuinen van Appeltern het Appeltern Plantenfestijn. Groei & Bloei zal daar op diverse manieren prominent vertegenwoordigd zijn.

Dat doet de vereniging op deze mooie plek met de volgende activiteiten;

• Het Tiny House van de Floriade 2022 staat in een mooi aangelegde tuin en wordt op zaterdag 24 juni officieel geopend.
  • Door Fort Kruiwagens worden 20 nieuwe kruiwagens ter beschikking gesteld. Hier kan een afdeling geheel naar eigen inzicht een ‘Tiny Garden’ in maken.
  • Elke afdeling kan een team afvaardigen die op bepaalde mooie plekken op het terrein prachtig bloemwerk maakt.
  • De golden ticket winnaars van de afgelopen regiobloemschikwedstrijden worden uitgedaagd hun creativiteit te laten zien in een landelijke finale. Dit vindt plaats op zondag 25 juni vanaf 14.00 uur.
  • Om kennis te maken met de bloemschikactiviteiten van Groei & Bloei worden inloopworkshops georganiseerd. Hier maken bezoekers onder deskundige begeleiding een klein bloemstuk wat ze mee naar huis kunnen nemen.
  • In de grote kas wordt op beide dagen door bekende arrangeurs een bloemschikdemonstratie gegeven om bezoekers te inspireren wat je allemaal met bloemen kunt doen.

Kortom een weekend bomvol groene activiteiten waar de vereniging voor staat!

Hoe kun je als afdeling of actieve groep binnen de vereniging meedoen?
Als je een groen hart hebt voor onze vereniging zijn er verschillende opties om mee te doen. Lees maar verder!

Tiny Garden Kruiwagen Challenge

Fort Kruiwagens stelt 20 mooie nieuwe kruiwagens beschikbaar voor deze wedstrijd.
Met je afdeling maak je daar een mooi tuintje in, denk bijvoorbeeld aan een mini moestuin, kruidentuin, bloeiende tuin, bostuin, wat je maar wilt.

Alle kruiwagens worden in een lint richting het Tiny House van Groei & Bloei geplaatst zodat de bezoekers van het Plantenfestijn ze kunnen bewonderen! En een vakkundige jury gaat kijken wat de mooiste Tiny Garden is en die afdeling wint dan de Appeltern Trofee.

Er zijn twee manieren om mee te doen:

1. de afdeling haalt de kruiwagen op bij Appeltern, beplant deze op eigen locatie en brengt hem voor vrijdag 23 juni terug
  2. de kruiwagen wordt op vrijdag 23 juni op locatie bij Appeltern beplant met door de afdeling zelf meegebracht materiaal

Team Challenge Bloem

Doe jij mee met de Team Challenge Bloem?

Binnen jullie afdeling is er vast wel een actieve bloemschikclub die de uitdaging aan wil gaan om tijdens het Plantenfestijn een mooi arrangement te presenteren. Dus formeer een groepje van minimaal 5 personen en schrijf je in voor deze Team Challenge!

Wat gaat er gebeuren?

• Op zaterdag 24 juni krijg je een prachtige plek op het terrein toegewezen waar je je creativiteit kunt demonstreren.
  • Op de aangewezen plekken, waar fraaie stellages, bakken, bomen en ornamenten staan, krijg je de gelegenheid je arrangement te maken. Van tevoren krijg je een foto met beschrijving van de plek waar jullie het arrangement gaan maken.
  • Materialen zoals bloemen en ondergronden worden aangeleverd door sponsoren. Ook kan je gebruik maken van snoeimateriaal uit de Tuinen van Appeltern.
  • Als de arrangementen klaar zijn, krijg je van de jury meteen de tips en tops. Het publiek kan stemmen en ook bij deze challenge wordt een Appeltern trofee uitgereikt.

Hoe kunnen we meedoen?

Ga met je afdeling deze uitdagingen samen met de vereniging aan en maak er samen met ons een prachtig groen weekend van! Je hoeft voor beide Challenges geen inschrijfgeld te betalen, toegang tot het park is vrij voor de deelnemers en voor een natje en een droogje wordt gezorgd.

Wil je meer informatie of wil je je inschrijven?
Neem dan contact op met Chris Jongeneel (Team Bloem) via bloemschikken(at)groei.nl.