Woord Vooraf

Utrecht,  5 december 2020

Beste tuinliefhebber,

De donkere dagen zijn inmiddels gekomen
En ook de Sint rijdt weer onder onze hoge bomen
Sint ziet tot zijn vreugd dat dit land er best nog groen uit ziet
Met klimop, wilgen, grassen en heel veel riet

Als paddenstoelen schieten er nu overal lichtjes uit de grond
“Wat een prachtige tuinen ” klinkt het uit Piets mond
De sint is zeer verblijd
Met deze “biodiversiteit"

Maar Piet: kunnen we ook niet iets verzinnen
Voor wat meer groen in de huizen binnen?
Pinus, Nobilus en Nordman?
Er is vast wel iemand die daar wat mee kan

Een krans, guirlande of zomaar een stuk
Geeft de mensen wat meer ”kerstgeluk”
We geven ze maar eens wat ideetjes
Voor alleen of met zijn tweetjes

Voor profs of voor leken
Van alle kanten bekeken
We zullen hieronder onze plannen bespreken
Dan is dat zo bekeken.

Rest ons u allen een mooi heilig avondje te wensen

Sint en Piet

Bloemschikken

Bloemschikken December

Bij Groei en Bloei hebben we de afgelopen periode eigenlijk niet kunnen bloemschikken vanwege het Covid-19 virus, afgezien van de herfstkrans workshop. Omdat we voor de Kerst toch graag iets willen doen hebben we bedacht om een persoonlijke kerstworkshop te geven bij de mensen thuis voor hoogstens 2 personen. Er kan gekozen worden voor een tafelstuk, een guirlande of een kerstkrans. Ook kun je kiezen voor de kleur die je het mooiste vindt, goud, rood of zilver. Eventueel kun je ook je eigen kerstmateriaal gebruiken als je dat leuker vindt. Groen uit eigen tuin is ook altijd welkom.

Heb je nog vragen, wil je meer informatie, bel gerust, ook voor een eventuele afspraak.

Richtprijs:

25-40  euro voor leden, afhankelijk van werkstuk en eigen materiaal
30-45  euro voor niet-leden, afhankelijk van werkstuk en eigen materiaal

Bloemschik coördinator Groei en Bloei Utrecht

Barbara de Munck 06 11837599

9 december: kerst met Jan van Doesburg

Online kerst-demo

Floral designer Jan van Doesburg geeft speciaal voor Groei & Bloei een online kerstdemo! Jan zal een aantal stukken maken, uiteraard in kerstsfeer. Mercedes Docter (afdeling Midden-Kennemerland) neemt de presentatie op zich.

Primeur

Op 9 december, vanaf eind van de middag, wordt er een link naar de video op deze pagina gezet: www.groei.nl/bloemschikken/kerst-met-jan-van-doesburg.  Zeker, het is anders dan anders ... maar hoe leuk is het dat je dit vanuit je luie stoel kunt meemaken? Dus ga er de 9e december lekker voor zitten en geniet van de master!

Festival Gardenista 2021

Postzegeltuin

Heb je altijd je skills op het gebied van tuinieren willen laten zien maar zijn wedstrijd-showtuinen voor jou écht een stap te ver? Veel mensen houden van tuinieren, maar hebben niet zo’n grote tuin. Met jouw bijdrage kun je hen inspireren om van hun kleine tuin toch iets bijzonders te maken.

Op een kaveltje van niet groter dan 10 m2 kun je laten zien hoe je op een zeer beperkte ruimte kunt tuinieren. Als deelname aan de showtuincompetitie voor jou te ver gaat, krijg je de gelegenheid een postzegeltuintje aan te leggen. Landelijke/regionale tuinclubs, afdelingen van groene organisaties, liefhebbers en andere geïnteresseerden kunnen zich via het formulier inschrijven voor dit onderdeel.

Dit zal niet zo zwaar gejureerd worden als de showtuinen. Voor dit onderdeel geldt dat het voornamelijk gewoon leuk moet zijn om aan deel te nemen. Wat niet wil zeggen dat je de lat voor jezelf gerust hoog mag leggen! Klein maar fijn met groots effect…

Meld je hier aan om een postzegeltuintje te maken

Klik hier voor het reglement deelname postzegeltuintjes

Wil je meer informatie over dit onderdeel? Neem dan contact op met Wilma Walenberg walenberg(at)groei.nl of bel met 06-44998364.

Is team Gardenista iets voor jou?

Heb jij tijd en zin om samen met het team Gardenista op te trekken en hét groen festival van Nederland te organiseren? Gardenista richt zich op het grote publiek: liefhebbers van tuinieren, groen, een groene lifestyle en gezond leven. Het team Gardenista is een enthousiast en divers team waarvan de leden wel of niet actief zijn binnen de vereniging KMTP/Groei & Bloei. Het team organiseert op een informele manier hét groenfestival van Nederland dat bijna helemaal steunt op vrijwilligers. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan eens op www.gardenista.nl welke vacatures er nog vacant zijn.