De vier jaargetijden in de tuin van kasteel Sypesteyn

Lezing zaterdag 19 februari 2022 14.00 tot 16.00 uur.

Henny van der Wilt neemt ons mee naar de 4 jaargetijden in de tuin bij het kasteel.

De tuin van Sypesteyn is gelegen in Loosdrecht bij het gelijknamige kasteel-museum.

Begin 1900 is zowel kasteel als tuin aangelegd door lhr.van Sypesteyn als laatste telg van de Haagse farnilie. Het kasteel is als museum ingericht en bevat onder andere een unieke collectie Loosdrechts porselein. De tuin is een Oud-Hollandsche aanleg met verschillende facetten zoals een doolhof, slottuin, boomgaard, sieftuin, grachten- en lanenstelsel en tien prachtige smeedijzer hekken.

In de winter komen de lijnen, lanen en doorzichten tot uiting. Het seizoen van snoeien, sloten uitbaggeren en onderhoud is aangebroken. Vooral met sneeuw en ijs is het park een plaatje.

Het voorjaar met zijn vele soorten stinzenplanten is een feest. Stinzenplanten zijn verwilderings bol-en knolgewassen die zich gemakkelijk vermeerderen als je de omstandigheden gunstig maakt. Hoe wij dat doen komt uitgebreid aan de orde. Het bos en de tuin staan vol met duizenden sneeuwklokken, crocussen en bosanemonen. Daarnaast staan nog zo'n dertig andere soorten stinzenplanten.

De zomer is een feest als de slottuin in bloei staat met z'n kruiden en vaste planten,die volop vlinders trekken. De 100 jaar oude buxus haagjes gaan we knippen en nog zo'n halve kilometer aan beukenhagen.

In de herfst is het park een kleurenfeest van bijzondere bomen zoals de Perzische hazelaar, Amberboom, Geelhout, Moerascypres en Katsoeraboom. Vele soorten paddestoelen op oude boomstronken. Het mooie strijklicht langs de lindenbomen maken het park sprookjesachtig.

Het park de seizoenen door met z'n talrijke vogels, reptielen, dassen, vossen en reeën. Het zes hectare grote park vergt veel zorg en onderhoud. Met een kleine club enthousiaste vrijwilligers gaat dit fantastisch. Zelf ben ik al lange tijd tuinbaas met ontzettend veel plezier. Het is een voorrecht om op zo'n historische en unieke plek te mogen werken.

Informatie

Wij hopen dat het door kan gaan in deze wel heel bijzondere tijden. Wij hebben dan ook het plan om later in het jaar op excursie te gaan naar Loosdrecht. Maar alles onder voorbehoud. Info; Reiny Reimerink 06 18409697

Locatie: De Schalm, Oranjelaan 10, 3454 BT De Meern

Aanmeldformulier