Woord Vooraf

Beste tuinvrienden,

De nieuwsbrief van november, maar wat kunnen we daarin aankondigen? Met de meest recente maatregelen van Mark Rutte, afgelopen dinsdag, is dat nog niet zo eenvoudig. Gelukkig is er Zoom. Daarmee is het toch mogelijk dat de lezing over de Tuinen van Mien Ruys van november toch door kan gaan. Voor ons nu de eerste keer als host, gastvrouw. Spannend toch wel. Reiny zal deze lezing coördineren en die is best wel een tikje zenuwachtig en datzelfde geldt voor mijzelf. Mochten jullie na afloop nog verbetertips hebben laat het ons weten! (Complimenten mogen natuurlijk ook.)

De workshop die gepland staat, valt net na de termijn van de recente coronaregels, maar dat kan zo maar anders worden. Kortom, we weten het nu niet goed. U mag zich opgeven, maar het duurt nog even voor we uitsluitsel kunnen geven of deze ook daadwerkelijk door zal gaan. Daarom is het wel handig om een telefoonnummer te vermelden bij het aanmelden.

Als vereniging Groei en Bloei afdeling Utrecht zijn we statutair verplicht 1 x per jaar een Algemene Ledenvergadering houden. Items zijn dan het jaarverslag, het financieel verslag, mutaties bestuursleden en alles wat leden willen inbrengen. De geplande ALV op 22 april is niet doorgegaan vanwege corona en tot op heden hebben we daar geen nieuwe datum voor kunnen plannen. We hebben besloten om alles door te schuiven naar 2021 en dan een dubbele ledenvergadering te houden zodra dat weer mogelijk is. Mochten er leden zijn die graag al eerder inzage willen hebben, stuur een bericht naar info(at)utrecht.groei.nl en we nemen contact met u op.

Verder willen we jullie informeren over een oproep voor klimaatambassadeurs, georganiseerd door NMU. Ben je betrokken met ons klimaat en wil je je daarvoor inzetten, lees alle informatie en meldt je aan!

Ik kan alvast verklappen dat ook Groei en Bloei volgend jaar zal starten met een opleiding voor tuinambassadeurs. Het accent ligt daar meer op goede voorlichting voor de tuinliefhebbers.

Tsja en dan de tuinen op dit moment….. die van mij staat er zowaar opvallend goed bij. Ik heb de afgelopen weken veel de opmerking gehoord dat er nog zoveel kleur in mijn tuin staat. Het geheim: mijn prachtige salvia’s in diverse soorten. Ik kan ze aanbevelen.

Met hartelijke groet,

Helma Koot
Secretaris Groei en Bloei Utrecht

Oostbroeklezingen

Tuinen van Mien Ruys door Leo den Dulk - Webinar

Di 17 november 2020 20.00-21.30 uur.

Deze lezing is vorig jaar ook geweest, toen was het animo overweldigend. Daarom organiseren we deze lezing nog een keer, voor de mensen die toen op de wachtlijst stonden of niet konden.

Mien Ruys is niet alleen de belangrijkste Nederlandse tuinarchitecte van de twintigste eeuw, ze had duidelijke ideeën over de functie en het nut van tuinen en openbaar groen.Haar werk wordt ook in het buitenland gezien als een van de voornaamste uitingen van tuin- en landschapsarchitectuur: wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekende en Piet Mondriaan voor de Stijl-beweging was Mien Ruys voor de vormgeving en beplanting van de groene buitenruimte.

Waar en wanneer

Dinsdagavond 17 november 2020 20.00-21.30 uur. De lezing wordt online gegeven via Zoom. Er zijn een beperkt online plekken beschikbaar en daarom is aanmelden vereist.

Kosten en aanmelden

U kunt gratis deelnemen, aanmelden kan via utrecht.groei.nl

Workshop bloembollenmand maken bij Buitenhof Abbing: Onder voorbehoud

Zaterdag 21 november 10.00-12.00 uur

Deze workshop hebben we al eerder georganiseerd, maar omdat het een succes is gebleken, hebben we besloten om hem ook dit jaar weer te doen. In een gezellige, informele sfeer leert u hoe u een mand met bollen kunt opmaken in zogenaamde lasagnebeplanting: laag na laag kiest u een aantal bloembollen die in het voorjaar opeenvolgend een lange tijd na elkaar zullen bloeien.U mag uw eigen mand/pot meebrengen. U mag er ook daar een kopen. U kiest zelf de bloembollen uit.

Omdat we gaan werken in een open onverwarmde kas graag wel dikke jas + handschoenen aan.

Kosten 10,- euro p.p. voor de workshop, (inclusief potgrond, plantenvoeding, kopje koffie) bijkomende kosten van potten, manden of bloembollen ter plekke afrekenen

Maximaal 12 deelnemers

Info: Helma Koot info(at)utrecht.groei.nl  of 06 10520984

Adres:  Abbings Buitenhof Odijkerweg 132-134  3709 JJ Zeist

Aanmelden kan via utrecht.groei.nl

NMU zoekt klimaatambassadeurs

De NMU start in 2021 met het opleiden van klimaatambassadeurs. Daarvoor zoeken we bewoners en vrijwilligers die graag klimaatambassadeur willen worden.

We krijgen steeds vaker te maken met de gevolgen van klimaatverandering: hete zomers, lange perioden van droogte of juist wateroverlast bij korte en hevige neerslag. Het is belangrijk om onze leefomgeving hierop aan te passen, zodat we beter bestand zijn tegen deze omstandigheden.

Maar veel mensen vinden het lastig om te weten waar ze moeten beginnen bij het klimaatbestendig maken van hun huis, tuin en buurt. De NMU leidt daarom bewoners en vrijwilligers op tot klimaatambassadeur.

Bewoners kunnen met vragen terecht bij de ambassadeur in hun gemeente, die ze helpt en met ze meedenkt. Ook organiseren de ambassadeurs activiteiten in hun gemeente om andere bewoners te enthousiasmeren en gezamenlijk aan de slag te gaan.

Op dit moment zoeken we bewoners en vrijwilligers die graag klimaatambassadeur willen worden. Een klimaatambassadeur heeft interesse in klimaatadaptatie en wil graag samen met anderen aan de slag om concrete maatregelen te nemen. De NMU verzorgt een basistraining en kan helpen bij het organiseren van activiteiten.

Ben je of ken je iemand die wel klimaatambassadeur zou willen worden. Kijk op onze projectpagina voor meer informatie of download de flyer.

Aanmelden kan via het aanmeldformulier hieronder. Op 26 november organiseren we een startbijeenkomst, dan vertellen we graag meer!