Heemparken Amstelveen, waar natuur en cultuur samengaan

Vrijdag 3 mei   10-15 uur

De heemparken van Amstelveen zijn tot ver over de grenzen bekend bij plantenliefhebbers. Tientallen soorten planten die in Nederland in het wild voorkomen, en waarvan vele soorten zeldzaam geworden zijn, staan in deze parken in grote aantallen te groeien en bloeien.

Heemtuinen komen in Nederland wel meer voor, maar de aanleg en het onderhoud van de parken in Amstelveen zijn uniek. In het Jac. P. Thijssepark loop je door een smal en lang gerekt ‘bos’ en je hebt geen idee dat er bij wijze van spreken op 30 m afstand al een woonwijk ligt. Bijzonder gevormde inheemse bomen en groepen sierlijke wilde planten zijn op ieder moment van het jaar te bewonderen. Wil je deze parken echt goed leren kennen dan zul je er meerdere keren per jaar een bezoekje moeten brengen. Want kruisbladgentiaan, daslook of Zweedse kornoelje bloeien nu eenmaal niet allemaal in dezelfde periode.

Het Thijssepark is een smal park doorsneden met plassen en waterlopen. Het andere park, op loopafstand, is De Braak. Een grote plas aan het begin van het park werkt als een spiegel voor de omringende bomen en heesters. Ook hier weer boomgroepen, open plekken, kruidenrijke vegetaties met heide, gagel en varens. Maar ook wilde orchideeën en in het voorjaar kievitsbloemen en zomerklokjes.

Op werkdagen kun je ook de kwekerij bezoeken. Daar worden veel soorten gekweekt die later weer een plek in de parken zullen krijgen. Daar staan ook de schalen met wilde planten die je dan van dichtbij kunt bekijken. Waar zie je zonnedauw, moeraswespenorchis, teer guichelheil of eironde leeuwenbek allemaal op een paar meter afstand van elkaar en waar kun je ze van zo dichtbij bekijken als in deze kwekerij? Planten die onze grootouders misschien nog massaal in het wild zagen, maar die nu zeer zeldzaam zijn geworden. Hier word je blij, hier vergeet je de sores van alledag!

Een wandeling door deze parken met gelijkgestemden. Elkaar wijzend op bijzondere soorten, op schitterende doorkijkjes. Je laadt weer helemaal op en je wilt weer met nieuwe inzichten in de tuin aan het werk

Excursie  vrijdag 3 mei 2024   10.00-15 uur

Bezoek Heemparken Amstelveen met gids Wiert Nieuman

Deze excursie gaan wij samen doen met Wiert Nieuman. Voor de meesten onder ons wel bekend als iemand met een grote plantenkennis. Hij leidt ons door de tuin en zal ons verrijken met zijn kennis. Heem betekent eigenlijk inheems. Dit is dus een mooie gelegenheid om meer kennis te vergaren over inheemse planten. Neem je eigen lunchpakketje mee. Misschien vind je wel een mooi bankje om dat daar te nuttigen. In de directe omgeving is geen horeca.

Praktisch:

Adres: Parkeren: Hoek van de Emmakade en de Prins Bernhardlaan, 1182-BE, Amstelveen

Prijs: Bezoek voor leden G&B gratis, voor niet-leden 5 euro.  Daarnaast  komen er kosten voor vervoer bij.

Vervoer: we gaan met eigen auto’s, zo veel mogelijk samen rijden. Geef bij aanmelden op of je over eigen auto beschikt en mensen kunnen meerijden of dat je zelf met iemand wilt meerijden. De benzinekosten worden gezamenlijk betaald.

Omdat G&B afdeling Utrecht een groot gebied beslaat graag ook adres vermelden i.v.m. met logistiek samen rijden. Afhankelijk van de aanmelders kunnen we een centraal opstappunt afspreken, maar misschien ook meerdere. (afhankelijk van de adressen)  Vertrek uit Utrecht 10 uur, terugkomst in Utrecht +/- 15 uur

Tip: neem je eigen lunchpakketje mee!

Maximaal 14 personen

Verdere info: Helma Koot   info(at)utrecht.groei.nl