Beste tuinvrienden en –vriendinnen,

Namens het bestuur een Gezond en Gelukkig 2020 toegewenst. Na alle oliebollen en appelflappen en vuurwerk, gaan we gewoon weer aan de slag in het nieuwe jaar.

We beginnen met de Nieuwjaarsreceptie in Nieuwegein op 11 januari a.s tussen 15.00 en 19.00 uur. Voor opgave en adres even aanmelden via de website. De activiteiten voor het 1e halfjaar kunt u daar ook vinden. De avond van Mien Ruys op 26 november jongstleden is door 69 mensen bezocht. We overwegen deze avond nog een keer te herhalen, omdat we velen hebben wij moeten teleurstellen. Veel organisaties die uit de groene hoek komen waren vertegenwoordigd. Veel “mode planten” die Mien Ruys in haar tuinen heeft gebruikt worden ook nu nog gebruikt. Dat is toch wel een mooie “erfenis”, welke zij heeft nagelaten.

Zoals reeds eerder vermeld zijn wij nog steeds op zoek naar een voorzitter en wegens verhuizing van Lia, iemand voor de excursies en aanverwante zaken.

Namens het bestuur een hartelijke tuingroet van Reiny Reijmerink (vice-voorzitter)

Uitnodiging nieuwjaarsborrel

Zaterdag 11 januari 2020,
15.00-19.00 uur Nieuwegein

De nieuwjaarsborrel afgelopen jaar was zeer geslaagd. Dit roept dan natuurlijk om een vervolg. Daarom willen we iedereen, leden en belangstellenden, weer uitnodigen voor onze nieuwjaarsborrel 2020.

Een prima gelegenheid om elkaar een mooi 2020 toe te wensen, kennis te maken met andere leden, samen te babbelen over nieuwe ideeën, afscheid te nemen van docenten en nieuwe te verwelkomen. Drankjes en hapjes aanwezig.

In verband met de catering is aanmelden noodzakelijk, na aanmelding krijg je het volledige adres.

Aanmelden of meer informatie bel Helma Koot 06-1052984

Bloemschikken

Bloemschikken De Meern 2020

Iedere maand geeft Groei & Bloei afdeling Utrecht bloemschikcursussen op de 1e dinsdagavond in De Meern om 19.30.

De cursussen worden geleid door een nieuwe, maar ervaren bloemschikdocente Pauline Arkensteijn. Zij is inmiddels hard bezig om de onderwerpen voor het komend seizoen uit te werken. De eerstvolgende keer is 4 februari. Het onderwerp en toelichting zijn eerdaags te vinden op onze website.

Workshop gereedschap-onderhoud Joost Hut

Op 14 januari zal Joost Hut ons vertellen hoe je het beste onderhoud kan plegen aan je tuingereedschap.

In de tuin werken met schoon en scherp gereedschap dat is prettig werken.Deze avond is om te leren hoe schoon te maken, en schoon te houden, ontsmetten en slijpen. Alle benodigde hulpmiddelen zijn hiervoor aanwezig.

Na een korte instructie gaat u zelf met uw gereedschap aan de slag.
Neem vooral ook uw spade, schoffel, bijl of ander handgereedschap, wat enige aandacht en onderhoud kan gebruiken mee.

Wat kan er worden meegebracht: snoei/takken/heggenscharen, spades, bijlen, schoffels, mes en ander handgereedschap of mes van de cirkelmaaier.

Geen elektrisch gereedschap.

Datum: 14 januari 2020 Aanvang: 19.30 uur.
Waar: Natuur en Milieucentrum Houten, Keercamp 13, 3992 RV Houten.
Kosten: 9, Groei & Bloei leden en 13,- voor niet leden.

Aantal deelnemers: max. 15, bij meer aanmeldingen gaan we een reservelijst maken.

Vraag en Aanbod

Wij kregen pas het verzoek van dames of wij niet iemand weten in de buurt van Groenekan , die 2 hoogstam fruitbomen kan snoeien in zijn/haar vrije tijd. Een ladder is aanwezig, dus een snoeischaar/zaag is voldoende om mee te brengen als gereedschap. Voor contact/vragen kunt u mailen naar jager(at)hetnet.nl.

Nieuwe rubriek en in eerste instantie een experiment. Heeft u ook een vraag of iets aan te bieden? Heeft u een tuinklus of wilt u een lift naar een lezing of een andere activiteit? Stuur het door via info(at)utrecht.groei.nl en we gaan kijken wat de leden van Groei en Bloei afdeling Utrecht voor elkaar kunnen betekenen?

Lezingen

Oostbroeklezing:  Astronomie door Geert Kuitenbrouwer

Dinsdagavond 21 januari 2020

De samenwerkende Utrechtse natuur- en milieuorganisaties organiseren voor hun vrijwilligers interessante en boeiende lezingen. De informatie over deze lezing is volgende week bij onze afdeling bekend.

U kunt gratis deelnemen, maar aanmelden is noodzakelijk. Aanmelden is momenteel niet mogelijk en hou www.utrecht.groei.nl in de gaten.

Alle lezingen zijn op dinsdagavond, starten om 19.30 uur en worden gegeven op Landgoed Oostbroek, Bunnikseweg 39 in 3732 HV De Bilt. (zie eventueel de routebeschrijving op https://www.utrechtslandschap.nl/routebeschrijving-oostbroek

GARDENISTA 2020

Nieuwe locatie én nieuwe datum

Na het succes van de eerste editie van Gardenista in 2019, organiseert Groei & Bloei in 2020 wederom dit unieke groene festival. Dit keer met nog meer activiteiten en groenbeleving onder de noemer Leef in het groen. En met een nieuwe locatie Historische Buitenplaats Den Alerdinck in Zwolle/Laag-Zuthem. De nieuwe locatie voldoet in hoge mate aan onze wensen en criteria voor de komende edities van het festival.

Het groene festival Gardenista heeft naast een nieuwe locatie ook een nieuwe datum: het festival is te bezoeken van woensdag 13 t/m zondag 17 mei op Historische Buitenplaats Den Alerdinck , Den Alerdinckweg 1, 8055 PE te Laag Zuthem bij Zwolle

Het thema van dit jaar, Leef in het groen, staat voor het goede gevoel dat groen kan geven. De bezoekers gaat dit ervaren in een totale groenbeleving, zodat ze er ‘groener uit komen dan ze binnenkomen’. Daarbij gaan we verder dan tuinen en bloemen; op alle onderdelen van het festival speelt duurzaamheid een centrale rol.

De basisthema’s zijn net als de vorige editie gericht op showtuinen, moestuinieren, bloemschikken, kwekers, hoveniers, onderwijs, kunst en water.

Meld je aan voor de speciale GARDENISTA NIEUWSBRIEF met de laatste nieuwtjes en wetenswaardigheden.