Nieuwsbrief maart 2023

Beste tuinliefhebbers,

Hier weer een overzicht van onze activiteiten voor komende maand. Maar om te beginnen wil ik graag eerst iets rechtzetten. Eerder heb ik gemeld dat er in het tijdschrift een voucher toegevoegd zou worden voor gratis toegang tijdens Tuinplezier 25-26 maart.  Dat is niet correct. De gratis toegangsbon zit in de Groei en Bloei kortingsgids welke in het januarinummer is meegestuurd. Je vindt deze op blz. 23-24. Uitknippen en meenemen dus.

Verder hebben we een nieuwe column. Op onze website onder kopje Groeninfo zal Wiert Nieuman u regelmatig op de hoogte houden van wat te doen in de tuin en waarom. Handige tips met goede uitleg.  Hier alvast een voorproefje:

Tuingeluk in maart

De winter is voorbij en we kunnen weer de tuin in! Heerlijk toch? Alleen maar zitten in de tuin is ook niet alles, je wilt er graag ook wat in doen. Gewoon om wat bezig te zijn of om het nog mooier te maken. In maart zijn er best veel klusjes te doen. De rozen nog niet gesnoeid? Dan wordt het nu tijd want nog even en ze lopen weer uit en dan moet het snoeien wel gedaan zijn. U weet het waarschijnlijk nog wel: de oude takken inkorten tot op drie of vier ogen en dan het liefst net boven een oog die naar buiten wijst afknippen. Maar voordat u nu in de stress schiet: heilig is dat snoei-advies natuurlijk niet.

Tot ziens op een van de activiteiten.

Groene groet, Reiny Reijmerink, Barbara de Munck en Helma Koot

info@utrecht.groei.nl    www.utrecht.groei.nl

Di 7 maart Cursus snoeien. Buitenhof Abbing

Ook u durft te snoeien!

In deze vernieuwde snoeicursus zullen Paul Machielsen en Wim van Dorland uitleg geven over het hoe en waarom van het snoeien van houtige gewassen in de tuin. Waarom moeten we snoeien en op welk tijdstip? Snoeien van heesters is meer dan alleen maar een schoonheidsbehandeling, het is ook een manier om ze vitaal en gezond te houden. Aan de hand van een PowerPoint presentatie, worden de verschillende snoeigroepen behandeld. De bedoeling is dat u na het volgen van deze avond durft te snoeien!  De instructie zal worden gegeven in het nieuwe tuincentrum van Abbing aan de Odijkerweg 132 te Zeist. (Achter station Driebergen-Zeist, richting Odijk)

In de pauze is er gelegenheid voor een kopje koffie, cappuccino of thee met iets lekkers te nuttigen in het nieuwe tuincafé van Abbing. (Kosten €  7,50 per persoon voor koffie/thee en iets lekkers uit eigen keuken)

Locatie: Buitenhof Abbing, Odijkerweg 132, Zeist
Kosten: gratis.  (Koffie/thee/lekkers eigen rekening)
Programma en Aanmelden: www.utrecht.groei.nl (onderaan)
Info: Helma Koot 06 10520984 of  info(at)utrecht.groei.nl

Wo 8 maart Lezing Pioenrozen, Ruud Warmerdam

Deze avond neemt 4e generatie pioenenkweker Ruud Warmerdam ons met behulp van veel beeldmateriaal mee naar zijn bedrijf. Door uitgebreide toelichting van de twee poten van het bedrijf, het kweken van snijbloemen en plantmateriaal van uitsluitend pioenen, komt de jaarlijkse groeicyclus van pioenen op een losse manier aan bod.

Locatie: Ecologisch Tuinenpark De Driehoek, Winklerlaan 151, 3571 KL  Utrecht.|
Aanvang: 20.00 uur
Kosten:  Leden van Groei & Bloei en leden van De Driehoek gratis toegang.Voor andere belangstellenden 2,50 entree, graag contant.
Aanmelden: www.utrecht.groei.nl (onderaan)
Info:  fam.reijmerink(at)hetnet.nl   06-18409697

Cursus Schik met bloemen Voorjaar 2023

Les 2: ” Tussen de takken” Woensdag 15 maart

We gaan een frame maken van takken dat als steun kan dienen voor je bloemen in een grote schaal

Een schikking van verse bloemen in een lage schaal. Om de bloemen op hun plek te houden, maken we een frame van takken. Dit frame komt over de schaal te liggen en is niet alleen functioneel, maar ook decoratief. De schaal wordt met water gevuld en vervolgens kunnen de bloemen in het frame verwerkt worden.
Docent: Leontine Langenberg

Tijd:                14-16 uur
Locatie:          De Schalm, Oranjelaan 10, De Meern
Kosten:          leden 92 euro, gasten 108 euro

Meer informatie of losse deelname? Neem dan even contact op met Barbara de Munck: 06 11837599

25-26 maart Voorjaarsweekend Tuinplezier!

Samen met de Botanische Tuinen organiseert Groei en Bloei rayon Utrecht weer een inspirerend weekend vol lezingen, workshops, rondleidingen en plantenmarkt.

Thema: Oerwoud in je kamer. Dit keer van alles over kamerplanten. Van soorten, geschiedenis, info over goede aarde, voeding en plagen.

Het gehele programma en informatie over exposanten kunt u vinden op www.uu.nl

In de kortingsgids van het tijdschrift Groei&Bloei (januari editie) zit op blz. 23-24 een oranje bon. Deze bon uitknippen en meenemen. Daarmee krijg je gratis toegang. Geen gratis toegang met uw lidmaatschapskaart.

Locatie: Botanische Tuinen Utrecht

Stinzenwandeling onder leiding van Henny van der Wilt

Datum: 29 maart 14.00 uur.

Henny is in het dagelijkse leven hovenier en tuinbeheerder van de tuinen van Kasteel-museum Sypesteyn, sinds vele jaren in Loosdrecht.

Kosten: 5,00 graag contant, of met de museumjaarkaart, dan is het gratis. Graag aanmelden via het contactformulier, zodat we weten wie er komen. Voor vragen, Reiny Reijmerink.  06-18409697

De Moestuinbeurs

Op 17 en 18 maart 2023 vindt de allereerste editie van De Moestuinbeurs plaats op Landgoed Mariënwaerdt in Beesd. Het is een jaarlijks terugkerende beurs met diverse standhouders, interactieve workshops, inspirerende masterclasses, een foodfestival en meer. Een mooie start van het moestuinseizoen!

Leden van tuinverenigingen die zijn aangesloten bij AVVN krijgen 20% korting op de toegangsprijs. Ga naar demoestuinbeurs.nl en gebruik bij je aanmelding de actiecode AVVN20."