Excursie de Marker Wadden

Zondag 19 juli 12.30-18.00 uur

Ontdek een  nieuw stukje Nederland. In het zuidelijke IJsselmeer heeft Rijkswaterstaat samen met Natuurmonumenten nieuwe eilanden opgespoten met als doel het ecosysteem in het zuidelijke IJsselmeer te verbeteren. De natuur in het Markermeer komt onvoldoende tot ontwikkeling door de ‘slibdeken’ die het bodemleven verstikt. Natuurlijke leefgebieden voor planten en dieren, zoals oevers, land - waterovergangen en ondiepe zones ontbreken.

Met de aanleg van Marker Wadden brengen ze hier verandering in. Ze gebruiken slib, zand en klei uit het Markermeer om eilanden en natuurlijke oevers te maken. Rond de eilanden wordt slib ingevangen, waardoor het water hier helderder wordt en het onderwaterleven weer op gang komt. Boven water profiteren planten en dieren van het nieuwe, gevarieerde land. De eilanden zijn nog jong en volop in ontwikkeling.

Een van de eilanden is toegankelijk voor bezoekers. We gaan  vanaf de Bataviahaven in Lelystad met een speciale boot, het zeilschip de Abel Tasman naar de Marker Wadden. Een tocht van zo’n 45 minuten. Op het eiland aangekomen krijgen we in drie groepen uitleg van gidsen van Natuurmonumenten. En daarna kunnen we op eigen houtje het eiland verkennen. Grijp deze kans en ontdek zelf dit nieuwste stukje Nederland. Geniet van de weidsheid van de eilanden, maak een heerlijke wandeling, observeer de vogels en de vissen en zie hoe de nieuwe natuur hier ontluikt. En wat de effecten van rijke zeeklei zijn.

Wat kun je doen op Marker Wadden?

Wandelen
Vanaf de haven kun je het eiland verkennen via verschillende wandel- en vlonderpaden met een totale lengte van 12 kilometer. Je kunt ook direct naar het strand achter de haven of wandelen naar het Noordstrand; een wandeling van ongeveer 3 kilometer. Een deel van de paden is geschikt voor rolstoelgebruikers.

Vogels kijken
Langs de paden liggen drie vogelkijkhutten: de Aalscholver, de Lepelaar en de Duikeend. Neem een verrekijker mee en geniet van de vele vogels zonder ze te verstoren.

Strand
Geniet van het uitgestrekte strand op Marker Wadden. Zwemmen is mogelijk, maar wel op eigen risico en alleen toegestaan bij de stranden.

Het is echt pionieren op de Marker Wadden. Er zijn drie prachtige vogelkijkhutten, een indrukwekkende uitkijktoren, mooie wandelpaden en een heerlijk strand. Maar er wordt ook nog volop gewerkt aan de aanleg. Er is een paviljoen en ook toiletten zijn aanwezig.

Neem gemakkelijke schoenen en een goed windjack mee want het kan er soms flink waaien. Het eiland is deels toegankelijk voor rolstoelen maar de boot heeft een loopplank en is dus niet echt toegankelijk voor rolstoelen, tenzij je er voor een momentje wel even uit kan.

Kosten:

20, -  euro voor leden van Groei en Bloei  (geld ook voor hun gezinsleden)
22,50 voor niet- leden

Aanmelden: onder vermelding van aantal personen, lidmaatschapsnummer,  aantal wel/aantal geen lid. Tot 23 juni gaan aanmeldingen van leden voor en komen niet-leden op een wachtlijst. Daarna worden alle aanmeldingen geplaatst totdat we vol zijn. U krijgt een bevestiging van ons per mail. Daarna ook het juiste bedrag overmaken op NL75INGB0000138835. De bevestiging is pas definitief als ook de betaling ontvangen is.

Catering:

Op de boot zijn koffie/thee, fris gebak en snacks verkrijgbaar. Ook op het eiland is een paviljoen en kunnen drankjes en broodjes gekocht worden. Maar je mag ook zelf eten of drinken meenemen.

Corona

In verband met corona is het maximaal aantal personen nu teruggebracht tot 60 personen.  De hele boot is gereserveerd voor Groei en Bloei Utrecht. Het eiland zelf is ruim genoeg om voldoende afstand te bewaren. Maar bij de vogelkijkhutten moet u hier wel extra op letten. Aan het eind van de middag verzamelen we weer en varen dan terug naar Lelystadhaven. U gaat op eigen gelegenheid of met eigen groepje naar Lelystad. Daar zijn drie parkeergarages.

Vertrekpunt

Lelystad, Bataviahaven,   Bataviahaven 1,   8242 PR Lelystad

12.30 uur Verzamelen  bij het schip Abel Tasman in de Bataviahaven

De haven is goed bereikbaar met openbaar vervoer, vanaf station Lelystad rijden er bussen.

Parkeren

Parkeergelegenheid is er bij de parkeerterreinen van Batavia Stad op loopafstand (ongeveer 10 minuten) van Bataviahaven. Het parkeerterrein naast de winkel Only for Men aan de Museumweg (7 minuten lopen) en de VOC-garage naast Bataviahaven. In de VOC-garage is beperkt ruimte.

Het betreft betaald parkeren. Klik hier voor een kaart met de parkeermogelijkheden en bijbehorende tarieven.

Storm

Mocht blijken dat de weersvoorspelling te slecht is en de reis niet door kan gaan, dan wordt alles gecanceld en krijgt iedereen zijn geld terug. Maar dit is pas kort tevoren bekend.

Info en vragen

Helma Koot 06 10520984 of info(at)utrecht.groei.nl